צמיג תקין – מציל חיים.
למה חשוב למלא אוויר בצמיגים לפחות פעם בחודש?

צמיג תקין – מציל חיים.

משפט זה מוכר לכולנו, אך אנשים רבים עדיין לא דואגים לתקינות צמיגי כלי הרכב עליהם הם נוסעים כל יום. כאן אנו חוזרים ומדגישים – צמיגים תקינים הינם חיוניים לנסיעה בטוחה וחזרה בשלום הביתה.

במאמר זה נדבר על חשיבותו של לחץ אוויר תקין לבטיחות הצמיגים. הצמיג הוא החלק המקשר בין הרכב לכביש ודרכו למעשה מתבצעת הנסיעה. על הצמיג מופעלים כוחות של מהירות וכיוון, בעיקר במהלך בלימות פתאומיות, סיבובים חדים וכדומה. לכן לחץ האוויר בצמיג הוא חשוב מאוד, מאחר והוא קובע למעשה את גודל שטח המגע בין הצמיג לכביש. לחץ אוויר תקין מאפשר נסיעה אופטימלית של הצמיג על הכביש והקטנת החיכוך בין הכביש לצמיג. במהלך הנסיעה הצמיג מתחמם בשל החיכוך, וגם האוויר בו מתחמם, ובורח בין מרווחים זעירים הנוצרים בצמיג החם. לכן הצמיג מאבד באופן קבוע גם ללא חישוב פקטורים נוספים, כמו נסיעה, מהירות, פסי האטה, תנאי אקלים ועוד.

לחץ אוויר לא תקין בצמיגים, לרוב לחץ נמוך מדי, משפיע על יציבות הרכב על הכביש ועל ההיגוי, ומוריד באופן ישיר את מידת השליטה שלך ברכב. צמיגים תוכננו לפעול בצורה מסוימת, בהתאם ללחץ האוויר שנקבע להם בנתוני היצרן. כל שינוי בלחץ האוויר, משנה את פרופיל הצמיג ורוחב משטח האחיזה המחורץ בכביש, וכך משפיע על אחיזת הכביש של הצמיג והרכב כולו.  לחץ אוויר לא תקין גורם לאורך זמן לשינוי בלתי הפיך במבנה הצמיג, ופוגע ביכולת הצמיג לבלום כראוי. צמיג מעוות או שחוק יפגע ברמת אחיזת הכביש של הרכב בעת ביצוע עקומות חדות או מעבר בין הנתיבים. זה יוחמר בחורף בנהיגה על משטח רטוב, אשר במהותו מגדיל את מרחק הבלימה ומעלה את הסיכון להחלקה ואיבוד שליטה ברכב.

לחץ אוויר נמוך מדי נמצא ממקרי התקר (פנצר), מאחר והוא מגדיל את שטח החיכוך של הצמיג עם הכביש ומוביל להתחממות יתר של הצמיג. בנוסף, לצמיגים בעלי לחץ אוויר נמוך מדי יש שטח מגע גדול יותר עם הכביש. זה יוצר חיכוך גדול יותר ומגדיל את ההתנגדות לתנועת הגלגול, והמנוע צריך לעבוד קשה יותר ולשרוף יותר דלק. כך שצמיג מנופח כראוי מתגלגל טוב יותר וחוסך בדלק.

לסיכום, חשוב מאוד לשמור על לחץ אוויר תקין בגלגלים. גלגל שלא נופח כראוי חושף אותך לסכנות בטיחותיות של אחיזת כביש נמוכה יותר.

אור ירוק - העמותה למאבק בתאומות הדרכים בישראל

הצמיג מתווך בין מכלול הרכב למשטח הנסיעה. דרכו, מתבצעת תנועת הרכב הכוללת מהירות וכיוון. מסיבה זו, לחץ האוויר בצמיג הוא הראשון בחשיבותו בקביעת גודלו של שטח המגע הנוצר בין סוליית הצמיג והכביש

ארה"ב: אחת מ-20 תאונות בגלל חוסר אוויר בצמיג

מחקר בארה"ב מצא כי אחת מכל 20 תאונות נגרמו בשל צמיגים עם חוסר אוויר מתחת לרף הבטיחותי. מכון הבטיחות בארה"ב: "לחייב מערכות בקרה לניטור לחץ אוויר"

מחיר הקטל בכבישים: יותר מ־22 מיליארד שקל בשנה

התאונה הקשה שהתרחשה אתמול בכביש 90 גבתה את חייהם של 6 אנשים והעלתה את מספר ההרוגים ל־257 מתחילת השנה. את המחיר משלמים לא רק ההרוגים, הפצועים ובני משפחותיהם, אלא גם המדינה: העלות של כל הרוג מגיעה ליותר מ־7 מיליון שקל

מישיבת ועדת הכלכלה - תאונות הדרכים ובעיית הפיקוח על כשירות צמיגי כלי רכב

תאונות הדרכים ובעיית הפיקוח על כשירות צמיגי כלי רכב – דיון מהיר בהצעתה של חברת הכנסת אורית נוקד

המדריך המלא לצמיגי הרכב - שלא יחסר לכם אוויר

אחד המרכיבים היותר חשובים לבטיחות ונוחות הרכב בו אתם נוהגים, וזה שזוכה במקביל לפחות התייחסות ממערכות אחרות, הוא הצמיג עליו מתגלגל המרכב. הגיע הזמן להכיר אותו - קבלו את כל הפרטים הדרושים

wikipedia_PNG38

חשיבותו של לחץ אוויר תקין בצמיג היא גבוהה, כיוון שלחץ לא תקין עשוי לגרום לשחיקה מוגברת, צריכת דלק גבוהה, אחיזה גרועה, התפוצצות תוך כדי נסיעה ועוד.

צמיגי כלי רכב מתחממים תוך כדי נסיעה עקב החיכוך עם הכביש והתנגדותם לגלגול. חימום הצמיגים מתבטא בעליית לחץ של מספר יחידות PSI. לכן ניפוח צמיגים מיד לאחר נסיעה, כפי שעשוי להתרחש בתחנת דלק, אינו מומלץ.

צור קשר